8.443 visninger
|
Oprettet:
Varme?.. {{forumTopicSubject}}
Hej alle kloge hoveder
Vi bor i et gammelt hus fra 1907, der har et gammelt oliefyr der synger på sidste vers. Spørgsmålet er så hvad vi skal vælge af varmekilde. Huset er i to plan og på 144 m2.
Hej fra Torben
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 14 Emner: 50 Svar: 203
dec 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 263
Nogen gider ikke pillefyret pga arbejdet...
Hvordan er standen p dit hus generelt? Isolering?
sep 2010
Følger: 1 Boliger: 1 Emner: 6 Svar: 193
Selvfølig er der lidt mere arbejde i det end et oliefyr. Men for de penge du spare er det en god timeløn. ;). Den sidste måneds tid har jeg vel kun brugt 10 min på det. Det bruger så heller ikke mere end 1,5-2 kg piller i døgnet på at varme vandet op.
Jeg har så også en luft til luft varmepumpe i stuen. Men den er nu fin at ha hvis man bare skal ha hævet temperaturen et par grader så man ikke skal til at varme radiatoren op.
sep 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Boliger: 1 Emner: 3 Svar: 35
jul 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
har også tænkt på luft til luft, men hvordan får jeg varmen fordelt til samtlige rum?
sep 2010
Jeg ville nok vælge, at have en på hver etage, og så skal dørene være åbne til rummene, for, at varmen kan fordele sig ordentlig. Derfor ville jeg nok placere den i det største rum på hver etage
sep 2010
Ja de gode har en COP værdi på over 5. Men husk på det er ved 7 grader udendørs. Når det først bliver frostvejr så bruger de meget mere strøm.
Når du nu har radiator så vil en varmepumpe til vand være bedre. Men stadig dyr fornøjelse om vinteren.
Det billigste er fastbrændsel. Men det er der rigtig meget arbejde ved. Men vælger du Pillefyr så vil du ca spare det halve i forhold til dit oliefyr.
sep 2010
dec 2010
Følger: 1 Boliger: 1 Emner: 2 Svar: 428
Nu skriver du ikke hvilke muligheder du ellers har, og er huset godt isoleret eller ej.
Vi har f. eks en ecoteck pille brændeovn, den kan vare huset op med et minimalt forbrug af piller, men så står den også centralt i huset hvor luften kan cirkulere.
Eller har vi fast brændsels fyr, som primær varme, denne bliver og skiftet til pillefyr inden vinteren,
Havde vi råd fik vi nok jordvarme og solvarme.
sep 2010
Jordvarme skal du kun tá hvis du har gulvvarme i hele huset. Ellers kan du ikke udnytte den lave fremløbs temperatur.
Hvis jeg havde gulvvarme så havde jeg da også valgt jordvarme. Det nye pillefyr har alligevel kostet tæt på de 100.000 kr. Fik så også muret ny skorsten pipe - isodor og lavet hele fyrrummet.
Jeg kommer nok ikke rigtig til at spare det ind igen da jeg havde fastbrændsel. Men bruger næsten ingen tid på det. Også er der også varmt om morgenen og når man kommer hjem fra arbejde.
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 290
Har siden fået installeret en husstandsvindmølle, så den elektricitet jeg bruger ja den laver jeg også selv nu.
Så jo, du kan godt bruge jordvarme, men det skal dimensioneres korrekt til huset.
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 290
Følger: 5 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 60 Svar: 1.116
overvejet et nyt gasfyr (har I adgang til gas)? De er ikke mega dyre i indkøb og relativtt fornuftige prismæssigt mht. driften. fjernvarme er desværre ikke så billigt som det var engang i tidernes morgen
/A
sep 2012
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 89
hvor stor er din vindmølle ?
hvor lang tid har du haft den ?
hvor meget har den kostet ?
hvor meget har den leveret ?
Varme?..