{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.387 visninger | Oprettet:

Trække el {{forumTopicSubject}}

Da jeg skal ligge gulvvarme osv kan jeg lige så godt trække mine kabler til kogeø osv i gulvet, jeg skal ligge rør ud til kraftkabler samt 220v rundt hvor jeg vil ha mine stikkontakter og derefter rille dem ind i muren eller hvordan?

lettere at trække dem på loftet og rille dem ned?

jeg skal lavet et ekstra værelse og skal ha trukket til telefon og tv, hvor dælen trækker man det fra? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Trække el
  • #1   28. jan 2009 træk evt et ø55mm rød rør over til kogeøen, fra bagsiden af køleskabet, så kan man altid trække noget mere i hvis det er nødvendigt

• #2   28. jan 2009 Tror jeg trækker noget 25mm, en fra el kasse og til kogeø og en elementer men skal jeg trække nyt ud til alle de stikkontakter jeg vil ha? kan jeg evt bruge samme rør til en 220v 3 ledet ledning?

• Henrik A
    Henrik A Tilmeldt:
    jun 2008

Følger: 1 Svar: 6
    #3   28. jan 2009 Du må gerne lægge 2 kabler i samme rør

• #4   28. jan 2009 Husk at stikk i dit køkken skal fordeles på 2 lysgrupper.
    Jeg plejer og fordele kraft på følgende måde
    Et 5x2,5 kabel til kogeplade
    ovn+opvasker og evt mikro ovn på et andet 5x2,5 kabel som så fordeles på hver sin fase. dvs du sløjfer det samme kraft kabel imellem disse hvidevare og afsætter en dåse.
    Jeg ved ikke hvad du skal have i din kogeø, men som min et 3x1,5 og et 5x2,5.

• #5   28. jan 2009 Få evt en Elektriker til at gennemgå det med dig og få det hele Sks testet af ham!

• #6   28. jan 2009 trækker 5*2,5 til kogeø og 5*2,5 til ovn og opvasker, så er der en fase til hver?

hvad emd evt telefon stik og antenne, kan man trække ledning fra den eksisterende boks og videre til rummet man skal ha det i eller skal der nye ledninger hele vjen igennem til? de må jo så ligge på loftet.

• #7   28. jan 2009 kogeplade og ovn skal fordeles på en 3*16A gruppe, så trækker du en ny 3*16A til vaskemaskine og tørretumbler, og en ny 3*16A til opvasker micro.

• #8   28. jan 2009 > Louise og Ronnie <
    Ja der er mange måder og gøre det på, men har godt nok aldrig set den metode før. Kun det med vaskemaskine og tørretumbler.
    En kogeplade skal for det meste have 3 faser og mange af de nye induktion plader kan have en fuldbelastning på 9kw eller mere. Ved godt den aldrig er fuldt belastet, men med ovn koblet på også er den kraft gruppe godt belastet. Siger ikke det er forkert din måde! kun at det kan gøres på en mere driftsikker måde:)
    Derfor trækker jeg et kabel til kogeplade som får sin egen gruppe og resten af hvidevare i køkken fordeles på sin egen of så vaske/tumbler på den sidste

• Anders T
    Anders T Hjælpe-administrator

Følger: 5 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 60 Svar: 1.116
    #9   29. jan 2009 Mht telefon og antenne.....telefon er kun 2 tynde kobber ledere. Dem kan du tage fra hvilken som helst telefonstik i huset og forlænge, dette bør dog typisk gøres på loftet. Da der stort set ikke løber strøm i dette er der ingen sikkerhedsforskrifter vedr. telefon, du skal følge.

Mht. antenne, så gælder det samme for antenne. Dog er antenne signalet en kende skrøbeligt så jo kortere kabler jo bedre og sørg for at have en forstærker på lige efter antennen og igen efter maksimalt 15 meter kabel, hvis du skal nå langt væk. Antenne linje forstærkere kan findes billigt i harald-N men du bør overveje en kvali istedet, de er mærkbart bedre !

Mvh A

• #10   29. jan 2009 Anders skal jeg så trække fra de eksisterende stik, altså ligge et rør ned i gulvet så jeg kan føre ledninger derfra og videre til hvor jeg vil ha dem? skal jo ha sat et par stykker op og el skal jeg ligge rør ned til hver stikkontak jeg vil ha?

• René S
    René S Tilmeldt:
    nov 2008

Følger: 1 Svar: 32
    #11   29. jan 2009 Jeg vil forslå at du lavet et rør fra et gammel Telefon stik.
    Og så din antenne vil jeg trække fra hvor du får stikket end da der kan komme problemer hvis man har mere end 2 stik pr streng.
    Men kommer så til at koste en antenneforstærker.

• #12   29. jan 2009 Gør som heller ingenting at det koster en antenneforstærker, bare det blir lavet ordentligt og jeg har et ordentligt signal smiley men jeg skal jo koble en antenne forstærker til det eksisterende stik? også trække derfra også videre?

Skal jeg ligge rør ned til elektrikeren fra el kassen (relæ) ud til hver ny stikkontakt jeg skal ha os?

• René S
    René S Tilmeldt:
    nov 2008

#13   29. jan 2009 Har ikke haft klager de steder hvor jeg har lavet det på arbejde med at skifte første stik ud med en Comega Antenne forstærker. og så trække kabel ud eller fordele der fra til gammel installation.

Ville nok være en god ide at trække Kabel eller rør ud til tavlen men ikke får hver kontakt. Men du skal have 2 x Lys grupper i dit køkken.
    Og så til kaft i køkkenet, som forslået tidliger.

Men det nemmest er at få en elektriker ud og se på arbejde, og så trække kabler og rør ud fra hans ønsker. Kan jo ske noget af den gamle installation kan bruges vidre.

• #14   29. jan 2009 Med hensyn til antenne! ALDRIG sløjfe i mellem antennestik. Lav det man kalder et stjernepunkt dvs. et kabel (god kvalitet) ud til hvert stik og samle det sammen med det kabel som du får ind i huset. Husk og trække det hele i et 20mm flexrør og sørg for at fæstne det godt og ingen skarpe knæk.
    Tlf kan man godt sløjfe imellem.
    Tror det er bedst at du snakker med en elektriker omkring det el inden du begynder på at ligge rør/kabler ned.

• jacob j
    jacob j Tilmeldt:
    jun 2008

Følger: 1 Svar: 4
    #15   23. mar 2009 Hvorfor er det at i alle snakker om et kræft stik til micro, ?
    en micro køre da bare på en normal stikkontakt, med fase,nul,jord, 220V,

• René S
    René S Tilmeldt:
    nov 2008

#16   23. mar 2009 Jacob J
    Er ved LK har ændret hvad der må tages ud af deres stikkontakter. til max 10 A hvad bliver til 2300W er jo nogen af oven der er over det, så må de ikke gå i en LK alm stikkontakt, derfor kræft

• jacob j
    jacob j Tilmeldt:
    jun 2008

Følger: 1 Svar: 4
    #17   23. mar 2009 jamen idag bruger man jo 13A sikringsgrupper til køkken,

og P=U*I --> 220*13 = 2860W ?

• René S
    René S Tilmeldt:
    nov 2008

#18   23. mar 2009 Oki men så træk du det ud af en stikkontakt så smlerter den jo bare i kanterne når der bliver dårlig kontankt i den med tiden.

• Henrik A
    Henrik A Tilmeldt:
    jun 2008

Følger: 1 Svar: 6
    #19   23. mar 2009 René S.
    en alm stikk må man gerne sætte 13a forand.

• Rene´ B
    Rene´ B Tilmeldt:
    jul 2008

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 8
    #20   8. apr 2009 ja men må gerne sætte en alm stikk kontak af til en micro. men grunden til at man tager forsyningen fra kraft gruppe er for at undgå en hurtig over belastning. bruger du måske micro og en kaffe maskine på samme tid på samme gruppe vil sikringen springe.
    det er stadig lovligt at afsætte en alm stikk på kraft gruppen dog skal kablet være min 2.5mm2 og stikk skal mærkes med max 2900w.:)

13a sikringer må kun anvendes i bolig. ikke erhverv

• #21   8. apr 2009 ja jeg vil nu gøre som Charlotte&Jesper siger......
    eller det er på samme måde mit el er trukket på.
    Og det gælder også alt tv på 7 rum
    også har jeg 1 extra i overskud når der skal tv på værkstedet

Kommentér på:
Trække el

Annonce