Male en lakeret dør ? {{forumTopicSubject}}
Historien er den at jeg har været igang med at fixe en dør op, da denne type dør ikke kan fås som en standard størrelse. Efter alt det arbejde jeg har lagt i det, er jeg ret utilfreds med resultatet.
Døren har tidligere været lakeret, og dette var begyndt at krakkelere. Jeg har derfor slebet døren ned til råt træ, og derefter lakeret den. Der begynder så at trække noget ud af døren, og jeg formoder at det måske er noget af det gamle lak.
Jeg investerede så i noget "blokker" eller "stopper" om man vil, og da jeg så fik smurt det på, så blev det endnu værre.
Mit spørgsmål går nu på to forskellige ting.
Da jeg allerede har fået malet døren med et par lag maling (Jeg troede det ville dække med flere lag) + at jeg har fået det "blokker på", og det så muligt at bruge en el-høvl eller lignende til at få det hele af igen ? Eller må man bare den sure vej rundt om, og slibe det af igen ?
Når det ovenstående er overstået, så er jeg selvfølgelig interesseret i at det ikke sker igen ? Jeg har ikke meget tiltro til det lokale byggemarkede, da jeg jo oplevede at resultatet blev værre efter jeg påførte "blokkeren" ?
Jeg håber nogen har prøvet noget lignende, og vil dele ud af deres erfaring ?
jun 2008
Følger: 1 Emner: 15 Svar: 53
"Jeg har derfor slebet døren ned til råt træ, og derefter <b>malet</b> den."
Det skulle der stå istedet.
maj 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 33
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 2 Boliger: 1 Emner: 7 Svar: 774
(link fjernet)
Skal bruges udendørs og med forsigtighed ! ! ! ! !
Bagefter skal der lige slibes lidt så overfladen bliver jævn. Men ellers skal du huske grunder før du maler døren for det bedste resultat
MVH Frank
jun 2008
Jeg må prøve at påføre noget maling fjerner, og så slebet i bund, igen, og så tager den der fra.
jun 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
vi har en facade dør som der var lakeret og den malede vi hvid istedet for og der kom der også sådanne pletter. men da det er en dør som skal skiftes inden for de næste par år har vi ikke gjordt en hel masse ud af det.
vi startede også med at slibe den og så malede vi den uden grunder.
den ser okay ud nu men den har også fået 5gange.
hilsen anders
jun 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 143 Svar: 3.187
Istedet for at få ætset fingrene, kan man også bruge brunsæbe, også kaldet "Krystalsæbe". Smøres på i et trykt lag, pak ind i plastik og lad det liggei et døgns tid, gerne mere - så er malingen lige til at skrabe af med en spartel, skyld efter med vand, lad tørre, slib ......
jun 2008
jun 2008
jun 2008
Det er lavet med sådan "glas-kit" og jeg var ret overrasket over resultatet....
jun 2008
jun 2008
jun 2008
jun 2008
Det jo med sådanne ting, at jo omhyggeligere du er med grund/forarbejdet, jo flottere resultat får du - og når nu det er gået galt en gang, så lad være springe over hvor gærdet er lavest :o))))
Jeg har aldrig arbejdet med klarlak-metoden, men har altid brugt Isoprimeren. Den bruger jeg f.eks. også på vægge/lofter der har skjolder efter vandskader eller løbesod - sidstnævnte er meget svær at isolere, så det ikke slår igennem igen.
For et års tid siden, hjalp jeg nogle venner med at male et sommerhus indvendigt - alt var gulnede profilbrædder, der skulle males hvidt.
De spurgte hvad de skulle købe, og jeg sagde Isoprimer. Men ekspedienten i malerbutikken sagde, at det slet ikke var nødvendigt, det skulle bare grunde med alm. alkydmaling - forståligt nok valgte de at lytte til ham, for han sagde han havde arbejdet som maler, og det er jeg jo ikke - så det gjorde vi, med det resultat at alt blev gult, men først efter et par dage.
Forfra med Isoprimer og hvid maling - og i dag mere end et år efter, er det sørme stadig hvidt. !!!!
Jeg siger ikke at du skal vælge isoprimer - det er bare et eksempel på, at det virker :o))))
jun 2008
Male en lakeret dør ?