{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.986 visninger | Oprettet:

Michael L
Michael L
Følger: 1 Emner: 15 Svar: 53

Male en lakeret dør ? {{forumTopicSubject}}

Historien er den at jeg har været igang med at fixe en dør op, da denne type dør ikke kan fås som en standard størrelse. Efter alt det arbejde jeg har lagt i det, er jeg ret utilfreds med resultatet.

Døren har tidligere været lakeret, og dette var begyndt at krakkelere. Jeg har derfor slebet døren ned til råt træ, og derefter lakeret den. Der begynder så at trække noget ud af døren, og jeg formoder at det måske er noget af det gamle lak.
Jeg investerede så i noget "blokker" eller "stopper" om man vil, og da jeg så fik smurt det på, så blev det endnu værre.

Mit spørgsmål går nu på to forskellige ting.

Da jeg allerede har fået malet døren med et par lag maling (Jeg troede det ville dække med flere lag) + at jeg har fået det "blokker på", og det så muligt at bruge en el-høvl eller lignende til at få det hele af igen ? Eller må man bare den sure vej rundt om, og slibe det af igen ?

Når det ovenstående er overstået, så er jeg selvfølgelig interesseret i at det ikke sker igen ? Jeg har ikke meget tiltro til det lokale byggemarkede, da jeg jo oplevede at resultatet blev værre efter jeg påførte "blokkeren" ?

Jeg håber nogen har prøvet noget lignende, og vil dele ud af deres erfaring ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Male en lakeret dør ?
  • Michael L
    Michael L Tilmeldt:
    jun 2008

#1   7. okt 2010 Fik lige set en mindre formuleringsfejl smiley

"Jeg har derfor slebet døren ned til råt træ, og derefter <b>malet</b> den."

Det skulle der stå istedet.

• Mikkel U
    Mikkel U Tilmeldt:
    maj 2009

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 33
    #2   8. okt 2010 Den skal slibes ned igen, og denne gang skal du give den grunder før du påfører malingen, hvis det er knaster du kan se arbejde sig ud gennem malingen skal du have fat i noget "knast lak" smiley

• #3   8. okt 2010 Drop slibe arbejdet, brug noget malingfjerner, også kaldet "bums" eller "nitromors"

(link fjernet)

Skal bruges udendørs og med forsigtighed ! ! ! ! !

Bagefter skal der lige slibes lidt så overfladen bliver jævn. Men ellers skal du huske grunder før du maler døren for det bedste resultat

MVH Frank

• Michael L
    Michael L Tilmeldt:
    jun 2008

#4   8. okt 2010 Det er ikke knaster der trækker igennem. Det er meget store plamager i brun som jeg, som sagt, formoder er det gamle lak.

Jeg må prøve at påføre noget maling fjerner, og så slebet i bund, igen, og så tager den der fra.

• Anders S
    Anders S Tilmeldt:
    jun 2008

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #5   8. okt 2010 Det er sikkert det gamle lak som kommer igen,
    vi har en facade dør som der var lakeret og den malede vi hvid istedet for og der kom der også sådanne pletter. men da det er en dør som skal skiftes inden for de næste par år har vi ikke gjordt en hel masse ud af det.
    vi startede også med at slibe den og så malede vi den uden grunder.
    den ser okay ud nu men den har også fået 5gange.
    hilsen anders

• #6   8. okt 2010 Du kan med fordel grunde med det der hedder Isoprimer - Sadolins er rigtig god, til gengæld er den også rigtig dyr, men alle pengene værd.

Istedet for at få ætset fingrene, kan man også bruge brunsæbe, også kaldet "Krystalsæbe". Smøres på i et trykt lag, pak ind i plastik og lad det liggei et døgns tid, gerne mere - så er malingen lige til at skrabe af med en spartel, skyld efter med vand, lad tørre, slib ......

• #7   8. okt 2010 Er man for nærrig til at købe Bums eller det andet, laver man bare en gang tapetklister og kommer godt med kaustisk soda i - det duer også :o))))

• Michael L
    Michael L Tilmeldt:
    jun 2008

#8   9. okt 2010 Tak for alle input. Prisen på produkterne er lidt underordnet, bare resultatet bliver godt. Døren kan jo som sagt ikke fremskaffes, med mindre man vil betale for at få specialfremstillet en dør. Placeringen af den gør også at det ikke er muligt blot at udskifte karmen, så jeg må nok igang med de forskellige produkter.

• #9   10. okt 2010 Jeg har fundet et billede af én af de døre min mor fik lavet - check mit fotoalbum.
    Det er lavet med sådan "glas-kit" og jeg var ret overrasket over resultatet....

• Michael L
    Michael L Tilmeldt:
    jun 2008

#10   10. okt 2010 Ja det må man sige. Det ser godt nok fint ud. Det må jeg lige læse lidt om.

• Michael L
    Michael L Tilmeldt:
    jun 2008

#12   11. okt 2010 Okay.. så hvis det er RET mange områder, så er det bedste at slibe ned igen (eller fjerne malingen på anden vis), for så at give hele lortet en omgang klar lak, og så bare male oven på ?

• Michael L
    Michael L Tilmeldt:
    jun 2008

#15   11. okt 2010 Det har fået med sådan en meget fin pensel. Du vil mene at jeg ikke skal give det hele klar lak så ? Nogen steder er det RIGTIG meget der går igennem. Så det vil næsten svare til at give hele lortet.

• #17   12. okt 2010 Michael - jeg ville, hvis det var mig, slibe det hele og give det hele klarlak, for et ensartet resultat.
    Det jo med sådanne ting, at jo omhyggeligere du er med grund/forarbejdet, jo flottere resultat får du - og når nu det er gået galt en gang, så lad være springe over hvor gærdet er lavest :o))))

Jeg har aldrig arbejdet med klarlak-metoden, men har altid brugt Isoprimeren. Den bruger jeg f.eks. også på vægge/lofter der har skjolder efter vandskader eller løbesod - sidstnævnte er meget svær at isolere, så det ikke slår igennem igen.

For et års tid siden, hjalp jeg nogle venner med at male et sommerhus indvendigt - alt var gulnede profilbrædder, der skulle males hvidt.
    De spurgte hvad de skulle købe, og jeg sagde Isoprimer. Men ekspedienten i malerbutikken sagde, at det slet ikke var nødvendigt, det skulle bare grunde med alm. alkydmaling - forståligt nok valgte de at lytte til ham, for han sagde han havde arbejdet som maler, og det er jeg jo ikke - så det gjorde vi, med det resultat at alt blev gult, men først efter et par dage.
    Forfra med Isoprimer og hvid maling - og i dag mere end et år efter, er det sørme stadig hvidt. !!!!

Jeg siger ikke at du skal vælge isoprimer - det er bare et eksempel på, at det virker :o))))

• #19   12. okt 2010 Alf P - der vil jeg give dig ret. Jeg ville også kun slibe til overfladen er tilpas "revet" op så grunderen, uanset om det er isoprimer eller lak, kan hæfte ordentligt....

Kommentér på:
Male en lakeret dør ?

Annonce