{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hæve lofter, op til kip, reglerne?
  • #1   29. jan 2011 Hmm!
    Jeg laved ihvertfald bare op til Kip i mit hus fra 1877.
    I undersøgte ikke nogen regler, men gjorde det bare.
    Kunne ikke forstille mig der var regler omkring det.
    Jeg forstærkede mine spær med 20" reglar og satte nye hanbånd op. Hanebånd sad jeg samme sted som de gamle, men ville hellere have en høvlet 4x4, syntes det være pænere. Husk at bruge galv. gevind stænger samt bolte og skiver til at spænde det sammen med.


  • #2   29. jan 2011 http://www.bolius.dk/alt-om/vaegge-og-lofter/artikel/loft-til-kip/
    Jeps.. Du skal som det eneste over isolerings krav og så er det jo vigtigt hvilken spær konstruktion du har.
    Hanebån, som jeg er sikker på dit hus er pga. alder kræver ikke at du laver yderlig forstærkninger, men tjek det nu når du river ned.
    Jeg forstærkede mine for en "sikkerhes" skyld og det er også mest fordi jeg skulle rette op og have mere plads til isoleringen, så jeg overholder renoveringskravene.


  • #3   29. jan 2011 Shit jeg staver af bæ! Det gik lidt forstærkt, men håber det hjælper dig

  • #4   29. jan 2011 Har lidt samme planer, men ku rigtig godt tænke mig at hæve hanebånet... og evt udskifte dem med noget pænere..

    Hvordan ligge det med det ??


  • #5   29. jan 2011 Ved ikke rigtig med at hæve dem! Tror nu nok det ikke er et stort problem, men som sagt tro skal vi lade præsten om.
    Men udskiftningen er jo ingen problem


  • #6   29. jan 2011 20" regler er en pænt stor dimension, det er jo ca. 50cm!!! Mener du ikke 8"?

    MVH frank


  • #7   29. jan 2011 Jakob P. Hvilken type sopær har du, siden du kun har 30gr taghældning?

    MVH Frank


  • #8   29. jan 2011 ups! Jo du har sgu da ret! hvad helved tænkte jeg lige på.
    det var 8"


  • #9   29. jan 2011 Istedet for at begynde at ændre på spær ved at flytte hanebånd osv. så køb nye spær det er ikke holdbart at svække gamle spær som i forvejen ikke har samme styrke som de havde fra ny.
    Hvis ikke man vil sætte nye spær på eller bruge dem der er som de er, ja så har man sgu nok købt det forkerte hus....


  • #10   29. jan 2011 Frederik S
    Hvad er da der for noget at lukke ud!
    Man skifter ikke bare spær! Det er ingen problem at forstærke gamle spær ved at skrue større reglar på begge sidder og så samtidig rette det hele op og få plads nok til ísoleringen.
    Så latterlig kommentar du fyre af til sidst..


  • #11   29. jan 2011 Der er nyere spær på hele hytten, 45grader. Det eksisterende loft er dog meget lavt, så det vil jeg erstatte med et 30graders loft til kip.

    jesper: Ja, det er nemmere at få tilgivelse, end tilladelse....


  • #12   29. jan 2011 Jesper : Tak for linket til Bolius, lige hvad jeg manglede!

  • #13   30. jan 2011 Jakob P: Er det gitterspær eller hanebåndsspær?

    Du må under ingen omstændigheder fjerne spærfoden. I et gitterspær må du ikke ændre på tængerne (de skrå stivere).

    MVH Frank


  • Jens N
    Jens N Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Svar: 25
    #14   30. jan 2011 vil du lave en 30 graders loftkonstruktion indenunder et 45 graders tag hvorfor??du kan godt ændre gitterspær du forøger bare spær hovedet. du kan lægge limtræ i kip og erstatte spærfoden med stål

  • #15   30. jan 2011 Ja ja selv gitterspær kan ændres, men det er nu ikke "bare" lige at gøre;0)

    MVH Frank


  • #16   30. jan 2011 Charlotte&Jesper
    Jeg er meget interesseret i hvordan du vil skrue spærtræ på siden af et eksisterende spær uden at svække spærret? Mange borer huller og sætter gevindstænger i men det svækker altså det oprindelige spær utrolig meget.
    Den optimale måde at rette gamle spær er at bygge ovenpå de gamle spær.
    Når man skal lave plads til isolering er det en rigtig dårlig ide med spærtræ hele vejen igennem konstruktionen man bør hænge en regel ned fra det eksisterende spær enten med krydsfiner- eller sømplader så du får brudt kuldebroen med isolering.
    Mit tidligere indlæg handlede nu ikke om opretning hvis du læser efter men om at flytte hanebånd, skunkstolper, spærfod.

    Frank G du har ret man ændrer ikke bare lige på gitterspær det griber så meget om sig at det ikke kan betale sig i forhold til at vælge et andet hus eller nye spær.



  • #17   30. jan 2011 Jeg har sat reglel på siden af det gamle spær som gå ned på mine ydervægge og ja derefter boltet fast. De er desuden boltet fast i toppen sammen med det nye fra modsatte side.
    På den måde er det de nye reglar som aflaster de game fuldstændig.
    Du snakkede om at skifte alle sine spær ud hvis man begynder på den slags.. Kan forstå det ved gitterspær, men selvom du flytter hanebånd, så kan du sagtens forstærke det på den måde, jeg har beskrevet.
    Jeg nævner også tidligere at det er en god ide hvis man har en rådgiver på, når du ændre spæret fra dens oprindelig form.
    Jeg har haft en tømrermester til at forklare mig denne måde og han var efterfølgende ude og godkende det.


  • #18   30. jan 2011 En rådgiver er ikke en tømrermester de har ingen forsikring eller uddannelse så det er kun erfaring men det kan du ikke bruge til en skid... der skal dokumentation til.
    Hvis du fuldstændig aflaster de gamle spær hvorfor fjerne du dem ikke bare så???
    Hvis du kun bruger spærfoden så kan du da ligesågodt sætte nye spær med spærfod op og lade de gamle spæfod være(hvis den bliver brugt i stueplan.)


  • #19   30. jan 2011 Fjerner ikke de gamle fordi taget sidder derpå og det er desuden betydeligt nemmere at montere nye spær og rette op når det gamle stadig er der. Man fjerner alså ikke bare gamle spær! Det bliver hurtigt et stort omfattende arbejde.
    Jo du kan sagtens bruge en tømrer mester til rådgivning. De andre rådgiver som kun har siddet på skolebænken og ikke prøvet noget praktisk ville jeg ALTID holde mig langt fra.
    Det jeg mente med en rådgiver er en tømrermester eller lign.


  • #20   30. jan 2011 Det eneste jeg fjerner er jo bjælkerne. Skal ud og ha fat i den eksisterende spærfod, og så vil jeg lave saksespær under den eksisterende tag.
    Jeg skal ha plads til Genvex rør m.m. på loftet, thats why.

    Jeg ville bare vide om det var lovligt osv......


  • #21   30. jan 2011 jakob det du kalder bjælker hedder spærfod bare for at forvirringen ikke bliver større end nødvendigt...

    Hvis det er med overetage så hedder det bjælkelag det der imellem stuen og 1. sal


  • #22   30. jan 2011 Jakob P: Det kan lade sig gøre, men du skal have en ingeniør til at hjælpe dig med hvordan det skal foretages. Der er nogle ufattelige vandrette kræfter der skal holdes styr på, hvis man bare fjerner spærfoden. Hvis du ikke får styr på dem, vælter din ydermur (alt afhængig af konstruktion).

    Så ja det er lovligt, men du skal have styr på laster i spæret før du går igang. Et rådgivende ingeniør firma kan hjælpe dig eller også en spærfabrik.

    MVH Frank


  • Jens N
    Jens N Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Svar: 25
    #23   30. jan 2011 ja det er lovligt du hiver bare fat i en spærfabrik eller ingeniør. det er altså ikke nogen større opgave.. dernæst jo det rigtige at gøre når man laver førstesal er at sætte spærtræ på siden,at du svækker det gamle spær er underordnet du sætter spærtræ på der er meget stærkere end det orginale spær. sørg dog for ordentlig montage i kip samt ved spærfod. og for at bryde kuldebroen laves der altid forskalling i 45 x 45 med isolering mellem også beklædning gips eller brædder.. har lavet det flere gange

  • Jens N
    Jens N Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Svar: 25
    #24   30. jan 2011 frederik s med din indstilling til tingene må det være dyrt for dig at være husejer lad være at gøre det mere teknisk end det er. jo ikke skyskrabere vi snakker om her det er et almindeligt hus.

  • #25   30. jan 2011 Jens N
    Ja jeg fatter heller ikke lige hans indstilling til tingene!, men vi kan jo ikke alle gøre det ens..
    Ved bare det er en enorm dyr metode han roder med.


  • #26   30. jan 2011 Altså, det er jo ikke en vild ombygning, kan ikke se hvorfor en ingeniør sku indover.... "Bare" for at regne dimensionen ud på saksespærrene?

    Der skal IKKE laves første sal.


  • Jens N
    Jens N Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Svar: 25
    #27   30. jan 2011 ja det er nok lige voldsomt nok med nye spær smiley men tilbage til det oprindelige spørgsmål, hvis du vil fjerne spærfoden og lave 30 grader loft under skal du enten have limtræ i kip til at udligne det tryk spærfoden udligner eller have nogle stål ror liggende synlig som spærfod. her skal nævnes at spærhovedet også skal forstærkes da tængerne i gitterspæret udligner tryk fra spærhovedet, fjernes tængerne vil spærhovedet være for svagt. du skal lave konstruktionen så du har loft til kip i de 45 grader også lave en 30 grader loftkonstruktion nedstroppet fra spærene bagefter. men tror du ikke de vil ser underligt ud med en 30 grader loft konstruktion hvis huset er med 45 graders hældning jeg ville da synes det var underligt hvis hældning på loft og tag ikke er den sammen. hvad med at lave noget fladt loft øverst i kip også lave det som 45 grader.


    til søren s
    du kan godt hæve hanebåndene hvis du hæver dem et godt stykke skal du smide spærtræ på siden af de orginale spær og smide de nye hanebånd mellem det nye spærtræ. i princippet bygger du et nyt stærkere spær op af det gamle. og bolter det hele sammen.


  • #28   30. jan 2011 Kan bare ikke se at en kipbjælke sku være nødvendig, når jeg laver saksespær? Som jo har fat i både spærfod, hinanden, samt det modsatte spær.
    Det skal være 30grader, 45 blir for meget, synes vi.
    Desuden skal der, som også skrevet flere gange i tråden, være plads til et eksisterende Genvex rørsystem.


  • #29   30. jan 2011 Jakob P: jamen så gå du bare i gang med kuglerammen, så skal du nok komme frem til den rigtige dimension på dit nye saxespær ;0)

    ironi kan forekomme i mit indlæg, men det havde du nok regnet ud ;0)

    At bygge et spær om til saxespæ er ikke noget man "bare" lige gør. Det er en stor ombygning og kan gå grueligt galt hvis det ikke bliver dimensioneret korrekt. Jeg har arbejdet 1 år på en spærfabrik i den tekniske afdeling, så jeg tror nu nok jeg ved en smule om spær ;0)

    At ligge en kipdrager op er også en mulighed, hvis der er steder at understøtte den.

    En tommelfinger regel siger at der max kan være ½ hældning på spærfoden i forhold til spærhovedet for at der kan opnås tilstrækkelig momentstivhed i tagkonstruktionen. Så hvis du skal lave et selvbærende saxespær på dine 45gr spær, så kan du få 20-25gr lofthældning.

    Jeg håber det kunne hjælpe dig lidt på vej, når du skal beregne din spærombygning.

    MVH Frank



  • Jens N
    Jens N Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Svar: 25
    #30   30. jan 2011 som frank siger laver du et saksespær med brudt spærfod bliver det noget komplekst det skal der regnes på og laves efter alle forskrifter. kipplanken er mere enkel. jeg også engang montere et stålror med specialbeslag på hver andet spær som udligning af spærfoden. men en brud spærfod ville jeg aldrig lave den skal være ekstrem stiv for eller ryger væggene ud af huset

  • #31   30. jan 2011 Jeg har lige læst alt igennem igen og mine svar er lavet udfra at jeg havde forstået det som om der skulle nyt tag på, det skal der jo så ikke kan jeg forstå og det ændrer da lidt på det!

    Få en spærfabrik til at kigge på dimensionerne for saksespær medmindre det er et lille rum så kan du også overveje toprem.


  • #32   30. jan 2011 Det er sgu altid noget vi bliver enige hehe
    I et forum¨på nettet kan der hurtigt tages fejl.


  • #33   31. jan 2011 Jeg har gået og tænkt lidt over hvad der vil være nemmest og jeg tror jeg er kommet til den konklusion at hvis det var mig der skulle igang med sådan en omgang, så ville jeg købe nye saxespær og bolte dem ind på siden af de gamle.

    Nogle af jer vil måske sige at det er alt for bøvlet og det vil det også være hvis du får spærene samlet komplet fra fabrikken. Jeg ville bestille spærene 2 delte (delt på midten), så de er nogenlunde håndterbare. Når de er 2 delte bør du også kunne få den bakset ind i huset og monteret indefra, fra et stillads, så du ikke behøver at gøre noget ved tagbeklædningen. Når du så har boltet de 2 nye spærdele ind på siden af det gamle, kan du skære det overflødige fra det gamle spær væk. På denne måde får du nye korrekt dimensionerede saxespær og er sikker på at det holder. Du slipper får al tildanningen selv og hvis der er noget der ikke passer så kan du brokke dig til spærfabrikken.

    At bolte det nye og gamle spær sammen med gennemgående bolte med Bulldog skiver c/c1000mm vil ikke svække konstruktionen.

    Metoden er selvfølgelig kun brugbar hvis det er muligt at få transporteret spærene ind i huset og minteret nedefra. Og jeg vil også mene at dete r en bedre løsning end at ligge en kipdrager op til at bære nye plankespær, for hvordan får man lige noget til at bære selve drageren?

    Håber mit indlæg kan hjælpe dig til at træffe det rigtige valg.

    MVH Frank


  • #34   31. jan 2011 Jeg vil godt lige pointere en ting i denne debat. Man bruger ikke regler i bærende konstruktioner, det skal være konstruktionstræ mærket k18 eller k24 (hvis det stadigt hedder det)

    Regler er affaldstræ med knaster og man kan ikke regne med at det holder, da knasterne må være meget større end i styrkesorteret konstruktionstræ.

    MVH Frank


  • JC Trine S
    JC Trine S Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
    #35   31. jan 2011 kigger lige med..

  • #36   31. jan 2011 Frank: Regler er noget der findes i BygningsReglementet.

    Reglar er "affalds"træ med knaster, ikke at forveksle med spærtræ!

    Der er kun muligt at fastgøre en evt kipbjælke i den ene ende, derfor arbejder jeg mest med saksespær-tanker pt ;-D



    Endnu engang tak for al Jeres input, stof til eftertanke. Jeg tror jeg vil prøve at spørge en spærfabrik.


  • #37   1. feb 2011 Grunden til jeg godt ville have mine hanebånd er at der kun er 178cm fra gulv til hanebånd, så ku det jo være rart med 10-15cm mere....

  • #38   1. feb 2011 Jakob P: korrekt! regler=loven, Reglar=affaldstræ ;0)

    Det tog mig lige 5 min at fatte din irettesættelse smiley Men nu faldt ti-øren

    Er det i hele husets længde du vil lave saxespær? eller kun i dele af det? Det er jo også muligt at lave et forstærket bærende spær der kan bære kipbjælken i den ene ende.

    Et andet problem er også at an ikke bare kan have en uendeligt lang kipbjælke uden at den er mellemunderstøttet.

    -Franke


  • #39   1. feb 2011 Frank : Hehe altid noget at den trods alt faldt, tiøren smiley

    Det er ikke i hele husets længde, loftet skal hæves. Kipbjælken vil jeg prøve at se, om jeg kan undgå, men det må en klogere person kunne forklare mig.


  • Flemming H
    Flemming H Tilmeldt:
    jan 2019

    Følger: 1 Svar: 1
    #40   22. jan 2019 Hej - hvorledes ændrer jeg Gitterspær til Saxespær -
    Spærerne har spændvidde fra 27 mtr i det ene hus og spændvidde på 35 mtr i det andet ? hører forslag !


Kommentér på:
Hæve lofter, op til kip, reglerne?

Annonce