26.248 visninger
|
Oprettet:
Hæve lofter, op til kip, reglerne? {{forumTopicSubject}}
hvad siger Reglerne om hæve lofter, 30grader op til kip. Der er en minimum højde hvor eller hvordan måler man det?
Huset er oprindeligt fra 1850....
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 11 Svar: 631
Jeg laved ihvertfald bare op til Kip i mit hus fra 1877.
I undersøgte ikke nogen regler, men gjorde det bare.
Kunne ikke forstille mig der var regler omkring det.
Jeg forstærkede mine spær med 20" reglar og satte nye hanbånd op. Hanebånd sad jeg samme sted som de gamle, men ville hellere have en høvlet 4x4, syntes det være pænere. Husk at bruge galv. gevind stænger samt bolte og skiver til at spænde det sammen med.
jun 2008
Jeps.. Du skal som det eneste over isolerings krav og så er det jo vigtigt hvilken spær konstruktion du har.
Hanebån, som jeg er sikker på dit hus er pga. alder kræver ikke at du laver yderlig forstærkninger, men tjek det nu når du river ned.
Jeg forstærkede mine for en "sikkerhes" skyld og det er også mest fordi jeg skulle rette op og have mere plads til isoleringen, så jeg overholder renoveringskravene.
jun 2008
apr 2010
Følger: 1 Boliger: 1 Emner: 8 Svar: 152
Hvordan ligge det med det ??
jun 2008
Men udskiftningen er jo ingen problem
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 2 Boliger: 1 Emner: 7 Svar: 774
MVH frank
jul 2008
MVH Frank
jun 2008
det var 8"
dec 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 263
Hvis ikke man vil sætte nye spær på eller bruge dem der er som de er, ja så har man sgu nok købt det forkerte hus....
jun 2008
Hvad er da der for noget at lukke ud!
Man skifter ikke bare spær! Det er ingen problem at forstærke gamle spær ved at skrue større reglar på begge sidder og så samtidig rette det hele op og få plads nok til ísoleringen.
Så latterlig kommentar du fyre af til sidst..
jan 2011
Følger: 1 Boliger: 1 Emner: 4 Svar: 37
jesper: Ja, det er nemmere at få tilgivelse, end tilladelse....
jan 2011
jul 2008
Du må under ingen omstændigheder fjerne spærfoden. I et gitterspær må du ikke ændre på tængerne (de skrå stivere).
MVH Frank
dec 2010
Følger: 1 Svar: 25
jul 2008
MVH Frank
dec 2009
Jeg er meget interesseret i hvordan du vil skrue spærtræ på siden af et eksisterende spær uden at svække spærret? Mange borer huller og sætter gevindstænger i men det svækker altså det oprindelige spær utrolig meget.
Den optimale måde at rette gamle spær er at bygge ovenpå de gamle spær.
Når man skal lave plads til isolering er det en rigtig dårlig ide med spærtræ hele vejen igennem konstruktionen man bør hænge en regel ned fra det eksisterende spær enten med krydsfiner- eller sømplader så du får brudt kuldebroen med isolering.
Mit tidligere indlæg handlede nu ikke om opretning hvis du læser efter men om at flytte hanebånd, skunkstolper, spærfod.
Frank G du har ret man ændrer ikke bare lige på gitterspær det griber så meget om sig at det ikke kan betale sig i forhold til at vælge et andet hus eller nye spær.
jun 2008
På den måde er det de nye reglar som aflaster de game fuldstændig.
Du snakkede om at skifte alle sine spær ud hvis man begynder på den slags.. Kan forstå det ved gitterspær, men selvom du flytter hanebånd, så kan du sagtens forstærke det på den måde, jeg har beskrevet.
Jeg nævner også tidligere at det er en god ide hvis man har en rådgiver på, når du ændre spæret fra dens oprindelig form.
Jeg har haft en tømrermester til at forklare mig denne måde og han var efterfølgende ude og godkende det.
dec 2009
Hvis du fuldstændig aflaster de gamle spær hvorfor fjerne du dem ikke bare så???
Hvis du kun bruger spærfoden så kan du da ligesågodt sætte nye spær med spærfod op og lade de gamle spæfod være(hvis den bliver brugt i stueplan.)
jun 2008
Jo du kan sagtens bruge en tømrer mester til rådgivning. De andre rådgiver som kun har siddet på skolebænken og ikke prøvet noget praktisk ville jeg ALTID holde mig langt fra.
Det jeg mente med en rådgiver er en tømrermester eller lign.
jan 2011
Jeg skal ha plads til Genvex rør m.m. på loftet, thats why.
Jeg ville bare vide om det var lovligt osv......
dec 2009
Hvis det er med overetage så hedder det bjælkelag det der imellem stuen og 1. sal
jul 2008
Så ja det er lovligt, men du skal have styr på laster i spæret før du går igang. Et rådgivende ingeniør firma kan hjælpe dig eller også en spærfabrik.
MVH Frank
dec 2010
dec 2010
jun 2008
Ja jeg fatter heller ikke lige hans indstilling til tingene!, men vi kan jo ikke alle gøre det ens..
Ved bare det er en enorm dyr metode han roder med.
jan 2011
Der skal IKKE laves første sal.
dec 2010
til søren s
du kan godt hæve hanebåndene hvis du hæver dem et godt stykke skal du smide spærtræ på siden af de orginale spær og smide de nye hanebånd mellem det nye spærtræ. i princippet bygger du et nyt stærkere spær op af det gamle. og bolter det hele sammen.
jan 2011
Det skal være 30grader, 45 blir for meget, synes vi.
Desuden skal der, som også skrevet flere gange i tråden, være plads til et eksisterende Genvex rørsystem.
jul 2008
ironi kan forekomme i mit indlæg, men det havde du nok regnet ud ;0)
At bygge et spær om til saxespæ er ikke noget man "bare" lige gør. Det er en stor ombygning og kan gå grueligt galt hvis det ikke bliver dimensioneret korrekt. Jeg har arbejdet 1 år på en spærfabrik i den tekniske afdeling, så jeg tror nu nok jeg ved en smule om spær ;0)
At ligge en kipdrager op er også en mulighed, hvis der er steder at understøtte den.
En tommelfinger regel siger at der max kan være ½ hældning på spærfoden i forhold til spærhovedet for at der kan opnås tilstrækkelig momentstivhed i tagkonstruktionen. Så hvis du skal lave et selvbærende saxespær på dine 45gr spær, så kan du få 20-25gr lofthældning.
Jeg håber det kunne hjælpe dig lidt på vej, når du skal beregne din spærombygning.
MVH Frank
dec 2010
dec 2009
Få en spærfabrik til at kigge på dimensionerne for saksespær medmindre det er et lille rum så kan du også overveje toprem.
jun 2008
I et forum¨på nettet kan der hurtigt tages fejl.
jul 2008
Nogle af jer vil måske sige at det er alt for bøvlet og det vil det også være hvis du får spærene samlet komplet fra fabrikken. Jeg ville bestille spærene 2 delte (delt på midten), så de er nogenlunde håndterbare. Når de er 2 delte bør du også kunne få den bakset ind i huset og monteret indefra, fra et stillads, så du ikke behøver at gøre noget ved tagbeklædningen. Når du så har boltet de 2 nye spærdele ind på siden af det gamle, kan du skære det overflødige fra det gamle spær væk. På denne måde får du nye korrekt dimensionerede saxespær og er sikker på at det holder. Du slipper får al tildanningen selv og hvis der er noget der ikke passer så kan du brokke dig til spærfabrikken.
At bolte det nye og gamle spær sammen med gennemgående bolte med Bulldog skiver c/c1000mm vil ikke svække konstruktionen.
Metoden er selvfølgelig kun brugbar hvis det er muligt at få transporteret spærene ind i huset og minteret nedefra. Og jeg vil også mene at dete r en bedre løsning end at ligge en kipdrager op til at bære nye plankespær, for hvordan får man lige noget til at bære selve drageren?
Håber mit indlæg kan hjælpe dig til at træffe det rigtige valg.
MVH Frank
jul 2008
Regler er affaldstræ med knaster og man kan ikke regne med at det holder, da knasterne må være meget større end i styrkesorteret konstruktionstræ.
MVH Frank
feb 2009
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
jan 2011
Reglar er "affalds"træ med knaster, ikke at forveksle med spærtræ!
Der er kun muligt at fastgøre en evt kipbjælke i den ene ende, derfor arbejder jeg mest med saksespær-tanker pt ;-D
Endnu engang tak for al Jeres input, stof til eftertanke. Jeg tror jeg vil prøve at spørge en spærfabrik.
apr 2010
Følger: 1 Boliger: 1 Emner: 8 Svar: 152
jul 2008
Det tog mig lige 5 min at fatte din irettesættelse Men nu faldt ti-øren
Er det i hele husets længde du vil lave saxespær? eller kun i dele af det? Det er jo også muligt at lave et forstærket bærende spær der kan bære kipbjælken i den ene ende.
Et andet problem er også at an ikke bare kan have en uendeligt lang kipbjælke uden at den er mellemunderstøttet.
-Franke
jan 2011
Det er ikke i hele husets længde, loftet skal hæves. Kipbjælken vil jeg prøve at se, om jeg kan undgå, men det må en klogere person kunne forklare mig.
jan 2019
Følger: 1 Svar: 1
Spærerne har spændvidde fra 27 mtr i det ene hus og spændvidde på 35 mtr i det andet ? hører forslag !
Hæve lofter, op til kip, reglerne?